6

TARU-hankkeet

6.1 TARUN tarina – oppimateriaalipankin synty

Lainaukset: TARU 2018 -koulutuksen osallistujat

TARU – TARINALLISUUS OPETUKSESSA

Valtakunnallinen täydennyskoulutus toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa vuonna 2018 Opetushallituksen rahoittamana. Koulutus on tarina jo itsessään. Koulutuksen ydinsisältöä ja keskeistä antia on koottu tälle sivustolle kaikille tarinallisuudesta kiinnostuneille pedagogeille.

"Sain kiinni siitä opettajuudesta, josta joskus unelmoin."

"Jotenkin ihan eri tavalla nämä päivät ovat saaneet minut tajuamaan sen, miten mielenkiintoisia me kaikki ihmiset ollaan."

KOULUTUKSESSA TUTKITTIIN,

miten tarinallisuuden ideaa voi käyttää opetuksessa oppimiseen innostamisen väylänä. Näkökulmana oli erityisesti todellisten kokemusten tarinallistaminen. Keskeisenä ideana on tällöin se, että kaikki asiat voidaan nähdä myös tarinoina, rakentaa tarinoiksi, ja dramatisoida opiskeltavat asiat draaman kaarelle. Silloin niihin syntyy kiehtovuus, jota pelkästä asiasta itsestään ei välttämättä löydä. Ilmiöt ovat jo lähellä tarinaa, varsinkin jos opettaja jaksottaa asioiden käsittelyn kiinnostavien käänteiden ja jännitteiden kautta.

"Voi hyvänen aika, miten kiinnostavia tunteja me voisimmekaan rakentaa."

"Tulee ihan valtava tiedonjano."

"Mielenkiinnolla odotan, mihin tämä johtaa."

OPETTAJA TUO OPETETTAVASTA ASIASTA ESIIN..

kysymyksiä ja vaiheittain eteneviä ratkaistavia asioita, jotka herättävät mielenkiintoa. Kokenut draamallistaja kytkee prosessiin vahvan vuorovaikutuksellisen ja ryhmädynaamisen juonen ja tukee myös oppijan oman tarinan ja itsenään kasvamisen juonnetta opetuskokonaisuudessa.

"Miten koko elämän voikaan nähdä tarinana ja niitä tarinoita on kaikkialla." "Olin myös hyvin iloinen siitä, miten eri tavoilla ryhmät päättivät tuoda tarinat näkyviksi."

"Koin henkilökohtaisesti sen, miten draama vie pois ajantajun ja parantaa keskittymistä yhteen asiaan. Näin oletan käyvän muillekin ja se auttaa siis opiskelussa. "

TARU-MATERIAALIPANKKIIN

on koottu aiheeseen liittyvää teoriaa, harjoitteita ja kouluissa toteutettuja projekteja, joissa tarinallisuus on ollut mukana, ja sokerina pohjalla joitakin linkkejä ja muutamia kurssilla syntyneitä tarinoita.

TARU JATKUU

TARU-oppimateriaalipankin kehittäminen jatkuu edelleen vuonna 2019 Opetushallituksen rahoittaman Tarinallisuus koulussa -hankkeen puitteissa.

" Tää narratiivinen teoria pitäis kaikkien kuulla."

"Perinteisin muoto oppilailla on tietysti ainekirjoitus, mutta harvoin niitä tulee jatkotyöstettyä. Tätä aion ehdottomasti kokeilla."

BONUKSENA KOKONAISUUDESSA

ja tarkoituksellisena sivutuotteena oli tehdä pieni digiloikka, josta yhtenä hedelmänä on yhteisen oppimisprosessin, jaetun matkan ja tarinan jakaminen tässä digitaalisessa muodossa. Google Sites on helppo tapa tallentaa yhdessä koettua, yhdessä luotua ja yhdessä kerrottua muistijäljeksi itselle ja toisille. Sivuston pienet lainaukset on luvalla poimittu opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista.

Google Sites -julkaisujärjestelmän käyttöön liittyviä ohjevideoita löydät runsaasti esimerkiksi YouTubesta. Tämä sivusto on yksi esimerkki.

"Mulla kesti jonkin aikaa tämä tietokonehommeleiden opettelu ja että sain kaikki tilit yms. avattua ja niin pois päin. Mutta nyt luulen että voisin jotain saada aikaiseksi."

"On kiva kun meillä on kaksi samasta ryhmästä siellä niin voimme yhdessä työssämme kokeilla uusia keinoja."

6.2 TARU 2018 -koulutus pähkinänkuoressa

TARU Tarinallisuus opetuksessa -täydennyskoulutus järjestettiin vuonna 2018 Opetushallituksen rahoittamana opetustoimen henkilöstökoulutuksena Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

Tämä opettajille suunnattu täydennyskoulutuskokonaisuus oli laajuudeltaan 4 opintopistettä, ja se toteutettiin Helsingissä, Tampereella ja Kuopiossa. Koulutukseen osallistui kaiken kaikkiaan n. 60 henkilöä eri puolilta Suomea ja eri oppilaitoksista.

Koulutushankkeessa osallistujat perehtyivät tarinallisuuden sovellusmahdollisuuksiin opetustyössä. He saivat välineitä ja menetelmiä mm. ilmiöopettamiseen ja merkitykselliseen vuorovaikutukseen. Hankkeessa rakennettiin myös opettajaverkostoa ja tätä yhteistä digitaalista TARU-oppimateriaalipankkia.

Lue lisää koulutuksesta ja sen sisällöistä.

Katso sivuston tekijöiden esittely.

Päivi Rahmel kertoo videolla, mikä on tärkeää.

KOULUTUKSESSA OSALLISTUJIA YMPÄRI SUOMEA

Kuvio 1: Osallistujien työpaikkojen maakunnat

KOULUTUKSEN OSALLISTUJAT MONELTA ERI KOULUTUSASTEELTA

Kuvio 2: Koulutusasteet, jolla osallistujat ensisijaisesti työskentelivät

6.3 Tarinallisuus ja hyvinvointi TARU2

Taru2-koulutus, joka toteutettiin 2019, jatkoi tarinallisuuden laajentamista painottaen tarinallisuuden käyttöä hyvinvoinnin lisäämisessä.

Tälle matkalle lähti kolme opettajaryhmää, joista kaksi kokoontui Helsingissä ja yksi Oulussa. Tässä jatko-osassa lähestyimme tarinallisuutta yksilön identiteetin, ryhmän merkityksen, organisaation kytkeytymisen ja yhteiskunnallisten liittymäpintojen kautta. Tämä tarinoiden tasollisuus kytkeytyy aina myös arkkityyppiseen tasoon, jossa ikiaiakaiset eri kulttuureissa tunnistettavat hahmot kertovat jotakin ikuista ihmisen tarinaa ikiaikaisista, kaikille yhteisistä aiheista.

Opetussisällöt liittyivät itsetuntemukseen, tarinalliseen ajatteluun, arkkityyppeihin, ryhmien ilmiöihin ja niiden ohjaamiseen hyvinvointia lisäävästi. Tutkimme myös kouluorganisaation tarinaa ja yhteiskunnan ilmiöiden yhteyttä koettuun.

TARU2-KOULUTUKSEEN OSALLISTUNEIDEN PAIKKAKUNNAT JA KOULUTUSASTE

Kuvio 3: Osallistujien paikkakunnat. Kuvio 4: Koulutusaste, jolla osallistujat työskentelevät. (Värien selitykset - katso kuvaajat 1 ja 2.)